ביתם הוא מבצרם – כתבה בווינט

בית בנוי ICF

ביתם הוא מבצרם: בעוטף עזה הופכים את כל הבית לממ"ד

בחודשים האחרונים צוברת תאוצה מגמה חדשה באזור: רבים מהתושבים החלו לבנות את בתיהם מקירות בטון מאסיביים, במקום להסתפק בחדר אחד העומד בתקן הממ"ד. "הבית נראה רגיל, פשוט יש תחושת ביטחון", מספר עמית, שבנה כך את ביתו. וכמה זה עולה? צפו בריאיון באולפן ynet

אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש פורסם:  22.05.18 , 16:58

למה לבנות חדר ממוגן אחד בלבד, אם אפשר להפוך את כל הבית לממ"ד? כבר יותר מעשור מחויבת בניית כל דירה חדשה בבניית חדר ממוגן העשוי מבטון, מה שמכונה ממ"ד (מרחב מוגן דירתי).

אולם המציאות בה חיים תושבי יישובים שונים בארץ, כגון אלו שבאזור עוטף עזה, הופכת את הצורך באזור ממוגן בבית לקריטי למדי, מה גם שטווח הזמן העומד לרשות התושבים בחלק מהיישובים מרגע הישמע האזעקה הוא כ-15 שניות בלבד.

בחודשים האחרונים ניתן לזהות מגמה בקרב תושבי אזור עוטף עזה: מאות תושבים החלו לבנות את בתיהם מקירות בטון, על מנת שכל הבית יהיה ממוגן ולא רק חדר אחד. קירות הבתים בנויים מבטון מזוין – בדומה לקירות הממ"ד – והם בעלי עמידות גבוהה לפגיעות הדף, רסיסי טילים, רסיסי רקטות ורעידות אדמה.

לדברי אילן ליאור, מנכ"ל חברת GSB המפתחת את טכנולוגיית הבנייה הממוגנת, בשנתיים האחרונות נבנים בעוטף עזה כ-300 בתים ממוגנים, בין הייתר בקיבוץ נחל עוז, בקיבוץ ארז, בקיבוץ כפר עזה ועוד.

עמית שגב, שבנה את ביתו בשיטה זו, אמר לאולפן ynet כי "הבית שונה מבית רגיל בזה שחתך הקירות שלו לא בנוי מבלוקים רגילים, אלא חתך של קיר בטון, המעטפת החיצונית בנוייה מקלקר של 6 ס"מ, החלק הפנימי מבלוק של 5 ס"מ ובפנים יש יציקה של 15 ס"מ של בטון".

נראה קצת כמו מבצר, לא?

"ממש לא, הבית נראה רגיל מבחוץ ומבפנים. פשוט יש ביטחון בזה שחתך הקיר עשוי מבטון. אנחנו גרים בעוטף עזה, לצערנו מפעם לפעם יש פה אירועים ואנחנו מרגישים מאוד בטוחים. יש גם תחושה מאוד נעימה לגור בו. המחשבה שהקיר שמגן עלי ועל הילדים שלי עשוי מ-15 ס"מ בטון, נותנת תחושת ביטחון אמיתית".

שגב ממשיך ומפרט את שלל היתרונות שהוא מוצא בבנייה שכזו: "הקירות החיצוניים מבודדים היטב ומונעים מקור ומחום להיכנס, והקירות הפנימיים אוגרים חום וקור. כך, אחרי שמפעילים את המזגן, הקירות אוגרים את החום או הקור ואחרי שמכבים את המזגן הם משחררים אותם לתוך החדרים. משום כך, גם אחרי שהמזגן כבר סגור, עדיין ממשיך להיות נעים בבית. בחורף הזה הדלקנו את המזגן אולי שעתיים ביום. זה חוסך לנו הרבה חשמל".

ומה לגבי העלויות? לדברי עמית, העלויות הנוספות הן זניחות ועומדות על סדרי גודל של 1.5-2% ממחיר הבנייה הכולל של הבית: "זה לא הרבה כסף, ומדובר בעלויות חוזרות כי הבתים האלו מאוד חסכוניים באנרגיה".


קישור לכתבה :

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5267766,00.html

מעוניינים במידע נוסף? כתבו לנו